خودآگاهی در کودکان درخت توانمندی ها

خودآگاهی در کودکان

یکی از مهم ترین مهارت هایی که دانش آموزان دوره دبستان نیاز به برخورداری از آن دارند، “خودآگاهی” است، به معنای دانستن نقاط قوت و ضعف و تلاش برای ارتقای نقاط قوت. فعالیت ساختن درخت توانمندی جهت آگاهی دانش آموزان از توانمندی های خوب می تواند علاوه بر شناخت بیشتر به رشد عزت نفس کودک کمک بسیار زیادی کند.

یکی از مباحث ابتدایی و بسیار مهم که پایه و اساس سایر مباحث می باشد درس مهارت های زندگی دانش آموزان دبستانی است .

مبحث خودآگاهی در کودکان یا آگاهی پیدا کردن کودک از نقاط قوت و ضعف خود است در این دسته از تمرینات سعی می شود تا کودک متوجه این موضوع شود که فقط او نیست که نقاط ضعف دارد یا در برخی توانایی ها ضعیف تر از سایرین عمل می کند.

در واقع دادن دید کلی به کودک جهت استفاده برای رشد و تقویت توانمندی ها هدف آموزشی مهارت است.

در آغاز آموزش درس مهارت های زندگی از این مبحث استفاده می‌کنیم زیرا باور بر این است که این واحد آموزشی باید به صورت منحصر به فرد برای هر کودک استفاده شود تا باعث رشد شخصیتی او باشد.

به همین دلیل نیاز است تا در ابتدا توانمندی ها شناخته شود، در راستای تحقق این هدف فعالیت‌های زیادی از سطوح ابتدایی تا پیشرفته انجام شدند که یکی از آنها ساخت درخت توانمندی‌ها است . بدین منظور در هر کلاس کودکان در جریان یافتن کاری که بیشترین میزان علاقه و توانمندی را در انجام آن داشتند آن را در قالب نوعی میوه مورد علاقه شان به درخت توانمندی‌ها آویختند تا علاوه بر آگاهی از آن با دیدن هر روزه آنها اعتماد به نفس و عزت نفس کودک افزایش یابد.

شما و اولیا عزیز نیز می توانید این ایده را به صورت فردی برای کودک یا جمعی به عنوان درخت توانمندی‌های خانواده در منزل اجرا کنید

دپارتمان مشاوره دبستان دخترانه سلام سرو

مقالات و نشریه‌های مجموعه مدارس سلام

فواید ورزش

فواید ورزش

تکنیک-های-پول-توجیبی-کودکان

تکنیک های پول توجیبی کودکان

برای پولی که به عنوان پول توجیبی به فرزند خود می دهید، زمان و مقدار مشخصی را تعیین کنید و به این قواعد پایبند باشید. این کار به کودک شما می آموزد که باید برای هزینه های خود حدودی را تعیین کند. به نوعی این کار آغاز آموزش برنامه ریزی به کودکان است. در مورد مبلغ این پول دقت داشته باشید.
جهت دریافت اطلاعیه ها و اخبار مجموعه مدارس سلام شماره تماس یا ایمیل تان را وارد کنید